Grundtræning og god kropsholdning = et langt liv i en stærk krop. Ring i dag på 23 24 86 12

Balletcoaching

Vil du være dygtigere til ballet? Vil du danse ballet på en sund og bæredygtig måde, som også ser smuk ud? Vil du vide mere om balletteknik?

Lær alt om klassisk ballet:

  • hvordan kører man mange pirouetter
  • hvordan står man på tå
  • hvordan springer man højt
  • hvordan løfter man benene højt
  • hvordan skal armene føres
  • hvordan bliv man smidigere
  • hvordan bliver man stærkere
  • hvordan får man smukkere bevægelser

Få samtidig viden om ben og armes grundpositioner og de utallige kombinationer, der findes. Lær ballettrin og små koreografier til den skønne balletmusik.

Intelligent Fitness Balletcoaching tager din balletuddannelse et skridt ad gangen ud fra de 3 MV’er:

Stadie 1: Mulighed for Viden

Stadie 2: Motivation for Vejledning

Stadie 3: Mindset for Vaneændring

Læs nedenfor, hvad jeg kan give dig af viden, vejledning og vaneændring.

1 – Din Mulighed for at få VIDEN

Viden er det første, der skal til, uanset hvad du beskæftiger dig med.

GENEREL viden om ballet

Der er skrevet mange bøger både om ballet som træning og ballet som scenekunst. Samtidig findes der meget indhold på internettet om ballet. Ikke alt er af lige god kvalitet, så søg efter nogle af de store organisationer, som fx Den kongelige Ballet, Royal Ballet (London) og New York City Ballet som hører til de bedste balletkompagnier i verden. Kig også på Royal Academy of Dance (London), som er en af de bedste balletskoler i verden, der er åben for alle.

Morgentræning med Den Kongelige Ballet (Brunch & Ballet, gl. scene, Kgs. Nytorv)

Læs om ballet som træningsmetode her: BALLETMETODEN.

Viden om DIT bevægeapparat i forhold til ballettræning

Du får indsigt i dit eget bevægeapparat på dit personlige coachingforløb i Sorø. Når vi første gang mødes, starter vi med at definere og analysere

  • dit bevægeapparat (hvordan bevæger du dine fødder/ben, hvordan bruger du armene)
  • din kropsholdning (sammenfald/overspændthed forskellige steder på rygsøjlen)
  • dine balletudfordringer (hvad vil du gerne kunne, hvad er dit mål med ballettræningen)

Herefter kortlægger vi

  • din nuværende måde at klare dine balletudfordringer på, dvs. din balletteknik i udførelsen af ballettrin.
  • hvad der bør/kan ændres, så du får en bedre grundlæggende balletteknik samtidig med at du opbygger et stærkt og bæredygtigt bevægeapparat, der kan holde til ballettræning i mange år.
  • hvordan du lykkes bedre med dine balletudfordringer, fx balancer, adagio, pirouetter, allegro (spring), drejninger, partnerarbejde (løft/balancer), tåspids, stræk/smidighed, musikalitet, kunstnerisk udtryk, smukke linjer.

På den måde opnår vi viden og indsigt i din krops/dit bevægeapparats nuværende tilstand samt din personlige situation og ikke mindst: HVAD du gerne vil ændre. Samtidig får du en masse viden om den tekniske udførelse af ballettrin og tekniske elementer i dansen. Det næste, du skal have, er vejledning i, hvordan du opnår dine fastsatte mål.

2 – Din Motivation for at få Vejledning

På baggrund af den viden, jeg nu har om dig, vejleder jeg dig i, hvilke øvelser, der løsner dine unødvendige spændinger og styrker dine svage sider/muskler, så du får en afbalanceret, bæredygtig og dynamisk balletmotorik og balletholding som grundlag for de øvelser/elementer, du ønsker at blive bedre til at udføre.

På dette stadie er din motivation for at få vejledning meget vigtig, for det er ikke uden betydning, hvordan du udfører balletøvelserne. Du bliver grundigt vejledt i korrekt udførelse af øvelserne, så du opnår den ønskede effekt med din ballettræning.

I dansens verden er personlige korrektioner med taktil vejledning (berøring) helt uundværlige for at guide eleverne i den rigtige retning og hjælpe dem med at udvikle en god kropsbevidsthed. Det får du glæde af hele vejen igennem din coaching med mig.

3 – Dit Mindset for at opnå Vaneændring

Nu kommer det hårde arbejde! Hertil har jeg været med dig hele tiden – nu skal du i gang med at træne selv med det program/de korrektioner, du har fået af mig til at optimere/forbedre din balletteknik og din ballettrin.

Intelligent Fitness Coaching er baseret på ballettens undervisningsmetode, hvor den enkelte coaches individuelt ud fra sin kropsholdning og sit bevægeapparat. Transformationen til en større grad af kropsbevidsthed (proprioception) sker gradvist i takt med den kognitive bevidstgørelse på baggrund af den daglige/ugentlige træning. Sagt på en anden måde: Det er træningsindsatsen, der skaber resultater – den individuelle undervisning/coaching kan ikke stå alene.

Men hvad så, når du træner på egen hånd/på et ballethold – kan du huske dine korrektioner? Har du fået dem indarbejdet/automatiseret i din krop?

For at sikre, at du kan huske, hvad du skal gøre på egen hånd, bruger jeg video i min personlige coaching. Dvs at du kan se dine personlige vejledninger/korrektioner på video, når du kommer hjem fra en coachingsession med mig. Og øvelserne er konstrueret og sammensat kun til DIG, det er dine helt egne, personlige øvelser, som vil hjælpe lige præcis på de udfordringer og ønsker, DU har.

DEL 1 af dit personlige træningsprogram er altså dine INSTRUKTIONS-videoer, som vi optager sammen i din coaching-session.

Derudover får du adgang til dit helt eget “follow along” træningsprogram på min platform Your Virtual Trainer for Basic Fitness. Jeg er din personlige, virtuelle træner, der træner foran dig hele vejen – ydermere til behagelig, understøttende og inspirerende musik. Du kan “have mig med” på din mobile enhed og lave din træning overalt: hjemme, på arbejde, i din klub/forening. Det er så enkelt og motiverende, det overhovedet kan være.

Læs mere om fordelene ved “follow along” træning.

DEL 2 af dit personlige træningsprogram er altså dine TRÆNINGS-videoer, som jeg plukker ud til dig fra mine forproducerede træningsprogrammer alt efter, hvad du har behov for at træne: knæ, ankler, fødder eller hofte, ryg, skulder.

På den måde får du et samlet, personligt program (DEL 1 + DEL 2), som vil bringe dig i mål, hvis du har klaret din del at aftalen: Dit mindset.

Det, du selv skal sørge for på dette sidste stadie, er dit mindset. Det er din robusthed og modstandskraft over for nederlag, din evne til at komme igen og ikke give op. Du vil opleve en masse ufrivillige benspænd (“jeg har ikke tid, jeg har ikke lyst, jeg har ondt et eller andet sted, jeg synes ikke jeg kommer nogen vegne, jeg kan ikke finde ud af det, jeg synes det er for hårdt” – fortsæt selv eksemplerne …) – det er den lille djævel, der sidder på skulderen af dig og forsøger at få dig til at give op. Lad ham ikke vinde!

Hvis du kommer akut ud i mindset-problemer, ringer du straks til mig, og så skal jeg fortælle dig om “GHITA-modellen” (efter det navnkundige interview i 2018, hvor Ghita Nørby skældte en journalist al hæder og ære fra for åben mikrofon). GHITA-modellen, som jeg kalder den, bruges i den professionelle skuespilverden for at udklække de bedste skuespillere, hvis råmateriale jo er følelser (og ikke muskler!). Skuespillere kender og arbejder med deres følelser på samme måde som en danser kender og arbejder med sin krop. (Og hvad tror du er sværest? Det fortæller jeg dig, når vi mødes :-))

Forskellige typer kropsholdning (Hand vector created by freepik – www.freepik.com)

Men når dit mindset er på plads, er der ingenting i verden, der kan forhindre dig i at nå i mål med de ændringer og forbedringer, som DU har besluttet dig for. Ændringer, som gør dig i stand til at danse ballet i en sund og stærk krop, som gør dig dygtigere til ballet på alle planer og som får dine balletudfordringer til at lykkes!

Kom i gang

Jeg glæder mig til at høre fra dig og få mulighed for at blive din personlige balletcoach!

Ring til mig på mobil 23 24 86 12, skriv til mig på charlotte@intelligentfitness.dk eller gå straks videre her nedenfor:

BalletFitness

Opretstående grundtræning

MotionsBallet

Ballet for motionister

SeniorBallet

MotionsBallet for seniorer

Grundtræning for tangodansere

Grundtræning for tangodansere

%d bloggers like this: