Intelligent Fitness

Intelligent Fitness er grundtræning og god kropsholdning efter balletmetoden. Få et langt liv i en stærk, spændstig og bæredygtig krop – muligt for alle. Kontakt 23 24 86 12

3MV Holdningscoaching

Tænker du nogensinde over din kropsholding? Oplever du smerter, ubehag eller spændinger i ryg, skuldre eller nakke? Er du lidt usikker på, hvad en god kropsholdning egentlig er? Er du usikker på, hvilken slags træning, der giver dig en god, sund og bæredygtig kropsholdning? Vil du gerne lære, hvordan du får en god kropsholdning implementeret i din dagligdag?

Så er 3MV Holdningscoaching sikkert noget for dig!

Få guiden “7 trin til en god holdning”

3MV Holdningscoaching handler om DIN krop. Du får viden om din kropsholdnings særlige kendetegn og hvad de betyder for den måde, du bevæger dig på og håndterer dine daglige gøremål/opgaver/aktiviteter. Formålet er at give dig handlekraft i forhold til selv at være primus motor i løsning af dine fysiske udfordringer, så du opnår viden om dig selv, din krop og hvad den har brug for.

En god kropsholdning gavner og hjælper i næsten alle livets fysiske udfordringer – om det er belastende arbejdssituationer, hård sport eller blot hverdagens gøremål. Med en god kropsholdning får du kontrol over dine fysiske udfordringer, større kropsbevidsthed til at modstå belastninger og du bliver mere handlekraftig i forhold til at imødegå smerter i bevægeapparatet og komme i gang med de aktiviteter, du virkelig ønsker at fylde dit liv med.

3MV Holdningscoaching tager din uddannelse i dig selv et skridt ad gangen ud fra de 3 MV’er:

Stadie 1: Mulighed for Viden

Stadie 2: Motivation for Vejledning

Stadie 3: Mindset for Vaneændring

Jeg hjælper dig med det, JEG kan, og du skal selv byde ind med det, DU kan:

DU skal bruge/finde:Jeg giver DIG:
Mulighed for ….VIDEN
Motivation for …VEJLEDNING
Mindset for …VANEÆNDRING

Læs nedenfor hvad jeg kan give dig inden for viden, vejledning og vaneændring.

1 – Din Mulighed for at få VIDEN

Viden er det første, der skal til, uanset hvad du beskæftiger dig med. Viden om kropsholdning generelt er en god forudsætning for senere at blive klogere på din egen kropsholdning. Men hvor er der mulighed for at få god, generel – og gratis – viden om kropsholdning? På internettet kan du selvfølgelig søge, men husk altid at undersøge et meget vigtigt forhold: HVEM er AFSENDER, dvs. hvem skriver på siden. Der er nemlig stor forskel på, om en fagperson tager udgangspunkt i en dynamisk eller statisk kropsholdning.

Ofte vil bevægelsesundervisere (danselærere etc.) tage udgangspunkt i en dynamisk kropsholdning, som forudsætter, at du er “grounded” (dvs. har aktiv jordforbindelse gennem din forfod, så du kan bevæge dig med afskub), mens undervisere i mere stillestående aktiviteter (fx yoga/pilates) ofte vil sige, at du skal stå på hælene, som er godt, hvis man skal stå stille i lang tid. Så inden du opfatter evt. udtalelser/beskrivelser som eviggyldige, så skæv lige til, hvem afsenderen er.

Hvis du ikke selv kan kan finde noget på internettet, er her en god og informativ video, som på ca. 3 min. viser dig både rigtig og forkert holdning (det er for tangodansere, men gælder alle, der søger viden om en dynamisk kropsholdning)

Herefter har du mulighed for at indhente mere viden om din egen, personlige kropsholdning hos mig i Sorø (eller omegn).

Når vi første gang mødes, starter vi med at definere og analysere

  • din kropsholdning
  • dit bevægeapparat
  • dine daglige, fysiske udfordringer

Herefter kortlægger vi

  • din nuværende måde at klare dine udfordringer på, dvs. din krops automatik og vaner
  • hvordan og i hvor høj grad din krops automatik belaster og slider på din krop
  • hvad der bør/kan ændres

På den måde opnår vi viden og indsigt i din krops nuværende tilstand samt din personlige situation og ikke mindst: HVAD du gerne vil ændre. Det næste, du skal have, er vejledning i, hvordan du opnår dine fastsatte mål.

2 – Din Motivation for at få Vejledning

På baggrund af den viden, jeg nu har om dig, finder vi frem til personlige øvelser, der løsner dine unødvendige spændinger og styrker dine svage sider/muskler, så du får en afbalanceret, bæredygtig og dynamiske kropsholding i alt hvad du foretager dig.

Når vi sammen finder ind til noget, der virker for dig, og som jeg kan se er sundt og styrkende for dine led og muskler, inddrager vi det i dit daglige grundtræningsprogram, som du skal bruge for at kunne ændre gamle indgroede bevægelsesmønstre og dårlige vaner.

På dette stadie er din motivation for at få vejledning meget vigtig. Du skal opfatte personlige korrektioner som velmenende råd – alene givet ud fra en oprigtig interesse i at hjælpe DIG med at lykkes. Jeg ved utrolig meget om krop og bevægelse, og teori og mundtlig forklaring er én ting, praktisk udførelse er en helt anden – hvad mange års undervisningserfaring har lært mig.

I dansens verden er personlige korrektioner med taktil vejledning (berøring) helt uundværlige for at guide eleverne i den rigtige retning og hjælpe dem med at udvikle en god kropsbevidsthed. Det får du glæde af hele vejen igennem din coaching med mig – hvis du er motiveret for det. Så det er en god ide at du overveje denne læringsmåde, inden vi mødes. Når du har accepteret den taktile læringsmåde, får du meget lettere ved at komme i mål med dine vaneændringer.

3 – Dit Mindset for at opnå Vaneændring

Nu kommer det hårde arbejde! Hertil har jeg været med dig hele tiden – nu skal du i gang med at træne selv dagligt med det program, du har fået af mig til at

  • ændre/styrke din kropsholdning
  • give dig bedre muskulær balance
  • optimere din kropsbevidsthed

Men hvad så, når du kommer hjem og skal i gang med at træne og jeg ikke er til stede – kan du huske dine øvelser? Hvor mange gange skal du lave dem? I hvilket tempo og rækkefølge? Nej vel, det er lige præcis derfor hjemmetræning ikke har særlig stor effekt, som flere undersøgelser har vist.

Hos mig får du noget helt andet: Jeg bruger video i min personlige coaching. Dvs at du kan se dine øvelser på video, når du kommer hjem fra en coachingsession med mig. Og øvelserne er konstrueret og sammensat kun til DIG, det er dine helt egne, personlige øvelser, som vil hjælpe lige præcis på de udfordringer og ønsker, DU har. Læs mere om fordelene ved “follow along” træning.

DEL 1 af dit personlige træningsprogram er altså dine INSTRUKTIONS-videoer, som vi optager sammen i din coaching-session og som danner basis for din vaneændring.

Derudover får du adgang til dit helt eget “follow along” træningsprogram på min platform Your Virtual Trainer for Basic Fitness. Jeg er din personlige, virtuelle træner, der træner foran dig hele vejen – ydermere til behagelig, understøttende og inspirerende musik. Du kan “have mig med” på din mobile enhed og lave din træning overalt: hjemme, på arbejde, i din klub/forening. Det er så enkelt og motiverende, det overhovedet kan være.

DEL 2 af dit personlige træningsprogram er altså dine TRÆNINGS-videoer, som jeg plukker ud til dig fra mine forproducerede træningsprogrammer alt efter, hvad du har behov for at træne: KAF (knæ, ankler, fødder) eller HRS (hofte, ryg, skulder).

På den måde får du et samlet, personligt program (DEL 1 + DEL 2), som vil bringe dig i mål, hvis du har klaret din del at aftalen: Dit mindset.

Det, du selv skal sørge for på dette sidste stadie, er dit mindset. Det er din robusthed og modstandskraft over for nederlag, din evne til at komme igen og ikke give op. Du vil opleve en masse ufrivillige benspænd (“jeg har ikke tid, jeg har ikke lyst, jeg har ondt et eller andet sted, jeg synes ikke jeg kommer nogen vegne, jeg kan ikke finde ud af det, jeg synes det er for hårdt” – fortsæt selv eksemplerne …) – det er den lille djævel, der sidder på skulderen af dig og forsøger at få dig til at give op. Lad ham ikke vinde!

Hvis du kommer akut ud i mindset-problemer, ringer du straks til mig, og så skal jeg fortælle dig om “GHITA-modellen” (efter det navnkundige interview i 2018, hvor Ghita Nørby skældte en journalist al hæder og ære fra for åben mikrofon). GHITA-modellen, som jeg kalder den, bruges i den professionelle skuespilverden for at udklække de bedste skuespillere, hvis råmateriale jo er følelser (og ikke muskler!). Skuespillere kender og arbejder med deres følelser på samme måde som en danser kender og arbejder med sin krop. Og hvad tror du er sværest?

Forskellige typer kropsholdning (Hand vector created by freepik – www.freepik.com)

Men når dit mindset er på plads, er der ingenting i verden, der kan forhindre dig i at nå i mål med de ændringer og forbedringer, som DU har besluttet dig for. Ændringer, som vil give dig nye muligheder for aktiviteter, modvirke nedslidning og måske endda være den faktor, der gør dig handlekraftig og giver din livskvalitet et boost!

Som jeg plejer at sige til mine elever: DU har et VALG (og ikke at handle er det mest skæbnesvangre valg, der findes, for du opdager det aldrig)!

Kom i gang

Jeg glæder mig til at høre fra dig og få mulighed for at blive din coach i din personlige kropsholdningsudvikling!

Ring til mig på mobil 23 24 86 12, skriv til mig på charlotte@intelligentfitness.dk eller gå straks videre her nedenfor:

Til dig, der er brænder for en sport eller motionsform, finder du her forproducerede grundtræningsprogrammer klar til brug:

  • For roere: RowingFitness (på vej)
  • For dansere: BalletFitness
  • For tangodansere: TangoFitness
  • For kontorfolk: MinutFitness (på vej)
  • For seniorer: SeniorFitness (på vej)

Er I en gruppe, der dyrker samme sport eller har samme fysiske udfordringer/arbejdsopgaver? I vil opleve det endnu mere motiverende, hvis I træner sammen i en gruppe og kan dele succes og resultater. Få adgang til jeres fælles, lukkede træningsportal på Intelligent Fitness’ online platform og kom i form i fællesskab!

Har du et arbejde eller en sport som nedslider eller overbelaster dig? Tilmeld dig CASE-listen her. Så får du mulighed for at få GRATIS holdningscoaching inkl. personligt grundtræningsprogram.

LOGO virtual trainer youtube 2304x1152
your virtual trainer 1536x768 med logo til vimeo ondemand-page
your virtual trainer 1536x768 med logo til vimeo ondemand-page tango
BalletFitness

Opretstående grundtræning

MotionsBallet

Ballet for motionister

SeniorBallet

MotionsBallet for seniorer

Charlottes Tangoskole
%d bloggers like this: