Grundtræning og god kropsholdning = et langt liv i en stærk krop. Ring i dag på 23 24 86 12

Intelligent Fitness Holdningscoaching

Hvilken kropsholdning har du? Få analyseret din kropsholdning og få individuelt tilpassede øvelser og et træningsprogram, som vil styrke dine svage sider og give dig en bedre kropsholdning.

Tænker du nogensinde over din kropsholding? Oplever du smerter, ubehag eller spændinger i ryg, skuldre eller nakke? Er du lidt usikker på, hvad en god kropsholdning egentlig er? Er du usikker på, hvilken slags træning, der giver dig en god, sund og bæredygtig kropsholdning? Vil du gerne lære, hvordan du får en god kropsholdning implementeret i din dagligdag?

En god kropsholdning gavner og hjælper i næsten alle livets fysiske udfordringer – om det er belastende arbejdssituationer, hård sport eller blot hverdagens gøremål. Med en god kropsholdning får du kontrol over dine fysiske udfordringer, større kropsbevidsthed til at modstå belastninger og du bliver mere handlekraftig i forhold til at imødegå smerter i bevægeapparatet og komme i gang med de aktiviteter, du virkelig ønsker at fylde dit liv med.

Intelligent Fitness Holdningscoaching handler om DIN krop. Du får viden om din kropsholdnings særlige kendetegn og hvad de betyder for den måde, du bevæger dig på og håndterer dine daglige gøremål/opgaver/aktiviteter. Formålet er at give dig handlekraft i forhold til selv at være primus motor i løsning af dine fysiske udfordringer, så du opnår den viden om dig selv, der sammen med effektiv vejledning gør det muligt for dig at ændre dårlige vaner til gode vaner.

Intelligent Fitness Holdningscoaching tager din uddannelse i dig selv et skridt ad gangen ud fra de 3 MV’er:

Stadie 1: Mulighed for Viden

Stadie 2: Motivation for Vejledning

Stadie 3: Mindset for Vaneændring

Læs nedenfor, hvad jeg kan give dig af viden, vejledning og vaneændring.

1 – Din Mulighed for at få VIDEN

Viden er det første, der skal til, uanset hvad du beskæftiger dig med. Viden om kropsholdning generelt er en god forudsætning for senere at blive klogere på din egen kropsholdning. Men hvor er der mulighed for at få god, generel – og gratis – viden om kropsholdning? På internettet kan du selvfølgelig søge, men husk altid at undersøge et meget vigtigt forhold: HVEM er AFSENDER, dvs. hvem skriver på siden. Der er nemlig stor forskel på, om en fagperson tager udgangspunkt i en dynamisk eller statisk kropsholdning.

Ofte vil bevægelsesundervisere (danselærere etc.) tage udgangspunkt i en dynamisk kropsholdning, som forudsætter, at du er “grounded” (dvs. har aktiv jordforbindelse gennem din forfod, så du kan bevæge dig med afskub), mens undervisere i mere stillestående aktiviteter (fx yoga/pilates) ofte vil sige, at du skal stå på hælene, som er godt, hvis man skal stå stille i lang tid. Så inden du opfatter evt. udtalelser/beskrivelser som eviggyldige, så skæv lige til, hvem afsenderen er.

Hvis du ikke selv kan kan finde noget på internettet, er her en god og informativ video, som på ca. 3 min. viser dig både rigtig og forkert holdning (det er for tangodansere, men gælder alle, der søger viden om en dynamisk kropsholdning)

Du får indsigt i din egen type kropsholdning på et personligt coachingforløb i Sorø. Når vi første gang mødes, starter vi med at definere og analysere

  • din kropsholdning (sammenfald/overspændthed forskellige steder på rygsøjlen)
  • dit bevægeapparat (hvordan står/går du på din fødder/ben, hvordan bruger du armene)
  • dine daglige, fysiske udfordringer (stillesiddende arbejde/ensidigt gentaget arbejde/overbelastning)

Herefter kortlægger vi

  • din nuværende måde at klare dine udfordringer på, dvs. din krops automatik og vaner
  • hvordan og i hvor høj grad din krops automatik belaster og slider på din krop
  • hvad der bør/kan ændres

På den måde opnår vi viden og indsigt i din krops nuværende tilstand samt din personlige situation og ikke mindst: HVAD du gerne vil ændre. Det næste, du skal have, er vejledning i, hvordan du opnår dine fastsatte mål.

2 – Din Motivation for at få Vejledning

På baggrund af den viden, jeg nu har om dig, vejleder jeg dig i, hvilke øvelser, der løsner dine unødvendige spændinger og styrker dine svage sider/muskler, så du får en afbalanceret, bæredygtig og dynamiske kropsholding i alt, hvad du foretager dig.

Når vi sammen finder ind til noget, der virker for dig, og som jeg kan se er sundt og styrkende for din krop, inddrager vi det i dit daglige grundtræningsprogram, som du skal bruge for at kunne ændre gamle indgroede bevægelsesmønstre og dårlige vaner til en ny og bedre kropsholdning og en ny, sund og bæredygtig måde at bevæge dig på.

På dette stadie er din motivation for at få vejledning meget vigtig, for det er ikke uden betydning, hvordan du udfører øvelserne. Du bliver grundigt vejledt i korrekt udførelse af øvelserne, så du opnår den ønskede effekt med din træning.

I dansens verden er personlige korrektioner med taktil vejledning (berøring) helt uundværlige til at guide eleverne i den rigtige retning og hjælpe dem med at udvikle en god kropsbevidsthed. Det får du glæde af hele vejen igennem din coaching med mig – hvis du er motiveret for det.

3 – Dit Mindset til at opnå Vaneændring

Nu kommer det hårde arbejde! Hertil har jeg været med dig hele tiden – nu skal du i gang med at træne selv dagligt med det program, du har fået af mig til at

  • ændre/styrke din kropsholdning
  • give dig bedre muskulær balance
  • optimere din kropsbevidsthed
Intelligent Fitness Coaching er baseret på ballettens undervisningsmetode, hvor den enkelte coaches individuelt ud fra sin kropsholdning og sit bevægeapparat. Transformationen til en større grad af kropsbevidsthed (proprioception) sker gradvist i takt med den kognitive bevidstgørelse på baggrund af den daglige/ugentlige træning. Sagt på en anden måde: Det er træningsindsatsen, der skaber resultater – den individuelle undervisning/coaching kan ikke stå alene.

Men hvad så, når du kommer hjem og skal i gang med at træne og jeg ikke er til stede – kan du huske dine øvelser? Hvor mange gange skal du lave dem? I hvilket tempo og rækkefølge? Nej vel, det er lige præcis derfor hjemmetræning ikke har særlig stor effekt, som flere undersøgelser har vist.

Hos mig får du noget helt andet: Jeg bruger video i min personlige coaching. Dvs at du kan se dine øvelser på video, når du kommer hjem fra en coachingsession med mig. Og øvelserne er konstrueret og sammensat kun til DIG, det er dine helt egne, personlige øvelser, som vil hjælpe lige præcis på de udfordringer og ønsker, DU har.

DEL 1 af dit personlige træningsprogram er altså dine INSTRUKTIONS-videoer, som vi optager sammen i din coaching-session.

Derudover får du adgang til dit helt eget “follow along” træningsprogram på min platform Your Virtual Trainer for Basic Fitness. Jeg er din personlige, virtuelle træner, der træner foran dig hele vejen – ydermere til behagelig, understøttende og inspirerende musik. Du kan “have mig med” på din mobile enhed og lave din træning overalt: hjemme, på arbejde, i din klub/forening. Det er så enkelt og motiverende, det overhovedet kan være.

Læs mere om fordelene ved “follow along” træning

DEL 2 af dit personlige træningsprogram er altså dine TRÆNINGS-videoer, som jeg plukker ud til dig fra mine forproducerede træningsprogrammer alt efter, hvad du har behov for at træne: knæ, ankler, fødder eller hofte, ryg, skulder.

På den måde får du et samlet, personligt program (DEL 1 + DEL 2), som vil bringe dig i mål, hvis du har klaret din del at aftalen: Dit mindset.

Det, du selv skal sørge for på dette sidste stadie, er dit mindset. Det er din robusthed og modstandskraft over for nederlag, din evne til at komme igen og ikke give op. Du vil opleve en masse ufrivillige benspænd (“jeg har ikke tid, jeg har ikke lyst, jeg har ondt et eller andet sted, jeg synes ikke jeg kommer nogen vegne, jeg kan ikke finde ud af det, jeg synes det er for hårdt” – fortsæt selv eksemplerne …) – det er den lille djævel, der sidder på skulderen af dig og forsøger at få dig til at give op. Lad ham ikke vinde!

Hvis du kommer akut ud i mindset-problemer, ringer du straks til mig, og så skal jeg fortælle dig om “GHITA-modellen” (efter det navnkundige interview i 2018, hvor Ghita Nørby skældte en journalist al hæder og ære fra for åben mikrofon). GHITA-modellen, som jeg kalder den, bruges i den professionelle skuespilverden for at udklække de bedste skuespillere, hvis råmateriale jo er følelser (og ikke muskler!). Skuespillere kender og arbejder med deres følelser på samme måde som en danser kender og arbejder med sin krop. (Og hvad tror du er sværest? Det fortæller jeg dig, når vi mødes :-))

Forskellige typer kropsholdning (Hand vector created by freepik – www.freepik.com)

Men når dit mindset er på plads, er der ingenting i verden, der kan forhindre dig i at nå i mål med de ændringer og forbedringer, som DU har besluttet dig for. Ændringer, som vil give dig nye muligheder for aktiviteter, modvirke nedslidning og måske endda være den faktor, der gør dig handlekraftig og giver din livskvalitet et boost!

Som jeg plejer at sige til mine elever: DU har et VALG!

Kom i gang

Jeg glæder mig til at høre fra dig og få mulighed for at blive din holdningscoach.

Ring til mig på mobil 23 24 86 12, skriv til mig på charlotte@intelligentfitness.dk eller gå straks videre her nedenfor:

BalletFitness

Opretstående grundtræning

MotionsBallet

Ballet for motionister

SeniorBallet

MotionsBallet for seniorer

Grundtræning for tangodansere

Grundtræning for tangodansere

%d bloggers like this: