Grundtræning og god kropsholdning = et langt liv i en stærk krop. Ring i dag på 23 24 86 12

Hvad er grundtræning

Grundtræning er grundlæggende bevægelsestræning, som forbereder, styrker, passer og plejer din krop, så du kan være fysisk aktiv uden problemer i alle aldre, med alle aktiviteter og på alle niveauer. Der findes to former for grundtræning:

  • ALMEN grundtræning
  • SPECIFIK grundtræning

Læs mere om de 2 former for grundtræning og hvad jeg kan tilbyde her nedenfor.


ALMEN grundtræning laver du før al anden form for fysisk aktivitet. Det kan være lige før anden aktivitet, da det egner sig vældig godt som opvarmning, men det kan også være på et andet tidspunkt på dagen, hvis det passer bedre ind. Allerbedst er det at lave om morgenen som forberedelse af kroppen til dagens strabadser.

Oplever du udfordringer med dit bevægeapparatet og dårlig kropsholdning? Vil du have velsmurte led og stærke knogler? Få et stærkt bevægeapparat med BALOGA Grundtræning som er almen led- og muskeltræning med god kropsholdning til musik. Træningsprogrammet sammensættes individuelt efter holdets eller den enkeltes behov/ønsker.

Hvis du er elitesportsudøver er det rigtig godt at bruge ALMEN grundtræning som opvarmning og “nedvarmning”. Nogle sportsgrene er virkelig belastende med meget ensartet arbejde for nogle få led (fx cykling og roning) og her giver det god mening at løsne muskler og led op ved at lave noget andet, der har fokus på kroppens behov og ikke på sporten. Især hvis man ikke vil invalidere sig, når ens (korte) sportskarriere er slut.

Læs mere om ALMEN grundtræning her:


Soroeballet-Louise4
Få SPECIFIK grundtræning lige præcis til DIG og DINE udfordringer. Vælg imellem: KROPSHOLDNINGBEVÆGELSEBALLET

SPECIFIK grundtræning er den træning, der styrker din måde at bevæge dig på, din teknik og dine færdigheder i forhold til de aktiviteter, den sport eller de fysiske udfordringer, du har i din dagligdag. Formålet med SPECIFIK grundtræning er at give dig mere succes med dine aktiviteter med udgangspunkt i at træne de grundbevægelser samt de led og muskler, du bruger til din aktivitet. Det kan også være færdigheder som fx balance og koordination eller andre specifikke krav til din krops bevægeevne.

Læs mere om SPECIFIK grundtræning her:


SPECIFIK grundtræning handler også om at ændre en forkert eller belastende måde du udfører en aktivitet på, fx hvordan du bruger skulder og albueled i tennis, så overbelastning undgås og slagteknikken måske endda samtidig forbedres.

Læs mere om grundtræningsprogrammer og motivation her nedenfor.

ALMEN grundtræning

BalletFitness balance
BalletFitness grundtræning giver dig ca. 1 times online “follow along” træning

Den gode og sunde måde at bevæge sig på er universel!

Alle bør have et ALMENT grundtræningsprogram på ca. 30 min. som udføres min. 3 gange om ugen, men gerne hver dag. Det vil styrke og afbalancere led og muskler og modvirke slid og belastninger på kroppen.

Hvis du ikke allerede har et alment grundtræningsprogram er de online “follow along” træningsprogrammer fra Your Virtual Trainer for Basic Fitness et godt bud. Det er sund, opbyggende og grundlæggende bevægelse, hvor du kommer igennem hele kroppen (knæ, ankler, fødder og hofte, ryg, skuldre) med øvelser, der dækker hele spektret:

  • Langsomme/hurtige bevægelser
  • Stræk/åndedræt
  • Mobilitet/smidighed
  • Styrke/core
  • Kondition/knoglemotion
  • Balance/holdning

Husk motivationsfaktorerne: musik, tilgængelighed, variation, fællesskab – for den bedste træning er den, der bliver gjort! Få 4 ekstra motivationstips her.

SPECIFIK grundtræning

Herudover kan det give god mening at have et SPECIFIKT grundtræningsprogram til din sport, din dans, de arbejdsopgaver eller de særlige udfordringer, som det liv, DU har valgt, byder på.

Eksempel: TENNIS

Tennis er en fantastisk sport, som samtidig kan være en udfordring for kroppen rent belastningsmæssigt – eksempelvis:

  • Overbelastning af det ene albueled/skulderled/håndled
  • Risiko for vridskader i anklen pga. hurtige vægtskift/temposkift
  • Skæv belastning gennem hele kroppen pga. ensidige slag kun med den ene arm

Hvis du vil gøre din krop i stand til at modstå disse belastninger og samtidig forbedre din tennismotorik, skal du bruge din opvarmningstid intelligent – sådan her:

Start med at finde et sted, hvor du uforstyrret kan udføre dit ALMENE grundtræningsprogram (se ovenfor) – så får du på samme tid både opvarmet din krop og styrket/afbalanceret dine led og muskler.

Herefter udfører du dit SPECIFIKKE grundtræningsprogram i forhold til tennis, for eksempel disse 4 øvelser (HUSK musik som understøtter øvelserne):

  • Løsgørende armsving horisontalt og sagitalt med fokus på at holde skuldre nede og afspændte
  • Løsgørende stræk/bøj af fingre samt rulning af håndled så blodgennemstrømning øges og leddene opvarmes og styrkes.
  • Langsomme stræk/bøj af begge albuer (evt. med lette vægte i hånden)
  • Hurtige vægtskift i bredstående stilling fra side til side og nede i knæ til forberedelse af temposkift og for at få pulsen i gang.

Så er du klar til at gå på banen og få meget mere glæde af og succes med din tennis uden overbelastningsrisiko. Og hvis du skulle vride om på foden, kan du glæde dig over, at dine ledbånd ikke springer, men giver smidigt efter, fordi du har lavet både din ALMENE og SPECIFIKKE grundtræning.

LOGO video bred

BalletFitness

Opretstående grundtræning

MotionsBallet

Ballet for motionister

SeniorBallet

MotionsBallet for seniorer

Grundtræning for tangodansere

Grundtræning for tangodansere

%d bloggers like this: