Intelligent Fitness

Grundlæggende bevægelsestræning til musik – et langt liv i en stærk krop

SBF-metoden

Klassisk ballet i sin traditionelle form er tilrettelagt for børn og unge med særlige anlæg, fordi hovedformålet er dans – som amatør eller som scenekunstner. Klassisk ballet er krævende og belastende for kroppen.

I modsætning hertil er hovedformålet med SBF-metoden sund og opbyggende træning for alle: motionister, juniorer, seniorer. SBF-metoden er optimal bevægelse uden overbelastning – og der findes/kan laves et program til enhver målgruppe.

3 krav til træningsindhold

Klassisk ballet som træningsmetode er kendetegnet ved tilstedeværelsen af tre overordnede kropstilstande:

I den traditionelle klassiske ballet kan der dog ofte opstå et modsætningsforhold mellem de tre kropstilstande, dvs. et element der er sundt for kroppen et sted, er overbelastende et andet sted.

Eksempel: Tåspidsdans er godt for spændstigheden (styrken) i ankelleddet, men overbelaster på samme tid storetåleddet, idet det skal bare næsten hele kroppens vægt på en unaturlig måde. Det er ikke en bæredygtig tilstand for tåleddet.

I SBF-metoden er disse modsætningsforhold elimineret, så alle tre kropstilstande på samme tid er opnåelige inden for alle øvelser og trin. Alle klassiske balletbevægelser/-øvelser/-trin, der ikke opfylder disse 3 krav, er sorteret fra i SBF-metoden.

Sammensætning af træningsprogrammer til forskellige målgrupper

Efter grundig analyse, kategorisering og sortering i den klassiske ballettrænings elementer har jeg sammensat en ny struktur i trinprogram og tilrettelægning af undervisningen, der kun medtager elementer, som er relevante for forskellige målgrupper i forhold til:

  • alder/fysiske form og træningsfrekvens (belastningsgrad)
  • niveau i trinforståelse (trinkompleksitet)
  • konceptpræferencer (trinvalg)

Derved er nye træningskoncepter til forskellige målgrupper opstået:

  • SeniorBallet – til seniorer (50+), der vil danse ballet (90 min.)
  • MotionsBallet – til motionister, der vil danse ballet (90 min.)
  • BalletFitness – specifik grundtræning til motionister/seniorer/juniorer (60 min.)
  • BarreFitness – almen grundtræning til motionister/seniorer/juniorer (30 min.)

Find undervisningssteder her.

 

Reklamer
%d bloggers like this: