Intelligent Fitness

Kropstræning baseret på SPÆNDSTIGHED, BÆREDYGTIGHED & FLOW (SBF-metoden)

SBF-metoden

SBF-metoden

Klassisk ballet i sin traditionelle form er tilrettelagt for børn og unge med særlige anlæg, fordi hovedformålet er dans – som amatør eller som scenekunstner. Klassisk ballet er krævende og belastende for kroppen.

I modsætning hertil er hovedformålet med mine balletkoncepter sund og opbyggende træning for alle: motionister, juniorer, seniorer. SBF-metoden er optimal træning uden overbelastning.

Indhold

Klassisk ballet som træningsmetode er kendetegnet ved tilstedeværelsen af tre overordnede kropstilstande:

I den traditionelle klassiske ballet kan der dog ofte opstå et modsætningsforhold mellem de tre kropstilstande, dvs. et element der er sundt for kroppen et sted, er overbelastende et andet sted.

Eksempel: Tåspidsdans er godt for spændstigheden (styrken) i ankelleddet, men overbelaster på samme tid storetåleddet, idet det skal bare næsten hele kroppens vægt på en unaturlig måde. Det er ikke en bæredygtig tilstand for tåleddet.

I mine balletkoncepter er disse modsætningsforhold elimineret, så alle tre kropstilstande på samme tid er opnåelige inden for alle øvelser og trin. Alle klassiske ballettræningselementer, der ikke opfylder dette krav, er sorteret fra i SBF-metoden.

Opbygning

Samtidig har jeg analyseret mig frem til en ny struktur i trinprogrammet og i tilrettelægning af undervisningen, der tilgodeser udøverne i forhold til:

  • alder/fysiske form og træningsfrekvens (belastningsgrad)
  • niveau i trinforståelse (trinkompleksitet)
  • konceptpræferencer (trinvalg)

Vil du vide mere?

Læs mere om træningskoncepter efter SBF-metoden:

Læs mere om undervisningssteder her.

Reklamer
%d bloggers like this: