Intelligent Fitness

Den bedste træning er den, der bliver gjort! Lad musikken motivere dig i din grundlæggende BEVÆGELSESTRÆNING – nødvendigt for led og muskler, stimulerende for hjerte og hjerne

GRUNDTRÆNING

Hvad er GRUNDTRÆNING?

Grundtræning er grundlæggende bevægelsestræning, som forbereder, styrker, passer og plejer din krop, så du kan være fysisk aktiv uden problemer i alle aldre, med alle aktiviteter og på alle niveauer. Der findes to former for grundtræning:

  • ALMEN grundtræning
  • SPECIFIK grundtræning
Soroeballet-Louise4

Mangler du hjælp til at få sammensat et godt grundtræningsprogram lige præcis til DIG og DINE udfordringer? Få dit eget grundtræningsprogram her.

ALMEN grundtræning laver du før al anden form for fysisk aktivitet. Det kan være lige før anden aktivitet, da det egner sig vældig godt som opvarmning, men det kan også være på et andet tidspunkt på dagen, hvis det passer bedre ind. Allerbedst er det at lave om morgenen som forberedelse af kroppen til dagens strabadser.

Hvis du er elitesportsudøver kan det også være rigtig godt at bruge ALMEN grundtræning som “nedvarmning”. Nogle sportsgrene er virkelig belastende med meget ensartet arbejde for nogle få led (fx cykling og roning) og her giver det god mening at løsne muskler og led op ved at lave noget andet, der har fokus på kroppens behov og ikke på sporten. Især hvis man ikke vil invalidere sig, når ens (korte) sportskarriere er slut.

Læs mere om ALMEN grundtræning nedenfor.

SPECIFIK grundtræning er den træning, der styrker din måde at bevæge dig på, din teknik og dine færdigheder i forhold til de aktiviteter, den sport eller de fysiske udfordringer, du har i din dagligdag. Formålet med SPECIFIK grundtræning er at give dig mere succes med dine aktiviteter med udgangspunkt i at træne de grundbevægelser samt de led og muskler, du bruger til din aktivitet. Det kan også være færdigheder som fx balance og koordination eller andre specifikke krav til din krops bevægeevne.

SPECIFIK grundtræning kan også handle om at ændre en forkert eller belastende måde du udfører en aktivitet på, fx hvordan du bruger arm/albueled i tennis, så overbelastning undgås og slagteknikken måske endda samtidig forbedres.

Læs mere om SPECIFIK grundtræning (og tennis) nedenfor.

Mangler du hjælp til at få sammensat et godt grundtræningsprogram lige præcis til DIG og DINE udfordringer? Få dit eget grundtræningsprogram her.

ALMEN grundtræning

Den gode og sunde måde at bevæge sig på er universel!

Alle bør have et ALMENT grundtræningsprogram på ca. 30 min. som udføres min. 3 gange om ugen, men gerne hver dag. Det vil styrke og afbalancere led og muskler og modvirke slid og belastninger på kroppen.

BalletFitness balance

Hvis du ikke allerede har et alment grundtræningsprogram er BarreFitness et godt bud. Det er sund, opbyggende og grundlæggende bevægelse, hvor du kommer igennem hele kroppen (fødder, tæer, ankler, knæ, hofter, ryg, core, skulderbælte, nakke, arme) på ca. 30 minutter med ca. 12 øvelser, der dækker hele spektret:

  • Langsomme/hurtige bevægelser
  • Stræk/åndedræt
  • Mobilitet/smidighed
  • Styrke/core
  • Kondition/knoglemotion
  • Balance/holdning

Træningen foregår stående på stedet ved en fitnessbarre som giver støtte, tryghed og overskuelighed, så du kan fokusere på de enkelte led og muskler, samtidig med at du bibeholder en opretstående, god kropsholdning.

Husk motivationsfaktorerne: musik, tilgængelighed, variation, fællesskab – for den bedste træning er den, der bliver gjort! Få 4 ekstra motivationstips her.

SPECIFIK grundtræning

Herudover kan det give god mening at have et SPECIFIKT grundtræningsprogram til din sport, de arbejdsopgaver eller de særlige udfordringer, som det liv, DU har valgt, byder på.

Eksempel: TENNIS

Tennis er en fantastisk sport, som samtidig kan være en udfordring for kroppen rent belastningsmæssigt – eksempelvis:

  • Overbelastning af det ene albueled/skulderled/håndled
  • Risiko for vridskader i anklen pga. hurtige vægtskift/temposkift
  • Skæv belastning gennem hele kroppen pga. ensidige slag kun med den ene arm

Hvis du vil gøre din krop i stand til at modstå disse belastninger og samtidig forbedre din tennismotorik, skal du bruge din opvarmningstid intelligent – sådan her:

Start med at finde et sted, hvor du uforstyrret kan udføre dit ALMENE grundtræningsprogram (se ovenfor) – så får du på samme tid både opvarmet din krop og styrket/afbalanceret dine led og muskler.

Herefter udfører du dit SPECIFIKKE grundtræningsprogram i forhold til tennis, for eksempel disse 4 øvelser (HUSK musik som understøtter øvelserne):

  • Løsgørende armsving horisontalt og sagitalt med fokus på at holde skuldre nede og afspændte
  • Løsgørende stræk/bøj af fingre samt rulning af håndled så blodgennemstrømning øges og leddene opvarmes og styrkes.
  • Langsomme stræk/bøj af begge albuer (evt. med lette vægte i hånden)
  • Hurtige vægtskift i bredstående stilling fra side til side og nede i knæ til forberedelse af temposkift og for at få pulsen i gang.

Så er du klar til at gå på banen og få meget mere glæde af og succes med din tennis uden overbelastningsrisiko. Og hvis du skulle vride om på foden, kan du glæde dig over, at dine ledbånd ikke springer, men giver smidigt efter, fordi du har lavet både din ALMENE og SPECIFIKKE grundtræning.

BalletFitness

Hvis du ikke allerede har et SPECIFIKT grundtræningsprogram (fordi du måske leder efter en aktivitet at kaste dig over), er BalletFitness et godt bud – og det indeholder endda både ALMEN og SPECIFIK grundtræning, så du får 2 programmer i ét, i alt 60 min. grundtræning,

pixabay - Op på taeerne

Træning efter SBF-metoden er bæredygtig, fordi musklerne forlænges samtidig med at de styrkes. Det er en blot én af hemmelighederne bag ballet – læs flere her: Ballettens 10 hemmeligheder.

 

BalletFitness er et nyt grundtræningskoncept, som tager det bedste fra den klassiske ballettræning (stangskole) og det bedste fra fitness. Det er for alle voksne motionister, der ikke har nogen forudsætninger for ballet, og som gerne vil motionere og komme i form til motiverende klavermusik.

LOGO video bred

SBF-metoden

BalletFitness bygger på SBF-metoden, som jeg har udviklet efter at have undervist voksne begyndere i ballet i mange år. SBF-metoden –  som er en forkortelse af Spændstighed, Bæredygtighed, Flow – bygger på:

  • den klassiske ballets træningsmetode
  • en nyere balletteknik, som også inddrager åndedræt, afspænding og sund bevægelse
  • inspiration fra andre metoder (pilates, alexanderteknik, floor barre)

Spændstighed, Bæredygtighed og Flow kendetegner bedst essensen af sund ballettræning og omfatter alt, hvad du skal bruge for at bevare din krop sund og mobil:

  • uddannende træning (program til at lære at mærke/kontrollere din krops led og muskler)
  • vedligeholdende træning (program til din daglige grundtræning eller opvarmning inden sport)
  • behandlende træning (hjælp til selvhjælp ved genoptræning eller smerte)

Læs mere om SBF-metoden her.

Træn selv med “Your virtual trainer for basic fitness” online:

your virtual trainer 1536x768 med logo til vimeo ondemand-page

PERSONLIG træning:

BALLETtræning for voksne:

Big Ballet:

Reklamer
%d bloggers like this: